söndag 22 juli 2018

Vad det blir av Britts garndonation


Det är ju ett tag sedan det här projektet drog igång. 2010 var vi på den första festivalen och provade om det gick att sälja våra handarbeten men innan dess stickades det ganska flitigt för att få ihop ett litet lager att presentera för kunderna. Och redan innan dess fick jag den första garndonationen. Det var bland annat en oavslutad tröja i bomullsgarn som Britt kommit på att hon inte skulle färdigställa. Den blev först till rundsjalar som visserligen blev ganska fina men materialet gjorde dem ganska stela och de lyckades inte attrahera några kunder. Därför har de sedan ett par år tillbaka inte ens fått åka med ut och träffa kunder, utan de har legat i en slaktpåse. Nu är slakten på gång.

Det fanns en tid när jag slaktade för att det behövdes, det fanns helt enkelt inget garn att sticka av. Den tiden är för länge sedan förbi. Nu slaktar jag för att få tag i garn i någon speciell färg eller kvalitet. Det här garnet passar väldigt bra till stickade klänningsok så nu slutspurtar jag inför Urkultfestivalen med att sticka sådana. Det ska bli väldigt roligt att para ihop dem med alla fina Laura Ashleytyger till barnklänningar som jag hoppas att festivalbesökarna kan vara intresserade av. Förhoppningsvis kan jag presentera en bild i slutet av veckan. Det känns väldigt fint att få lite ruljangs på tyglagret. Det stora knapplagret kan också komma att minska något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar