måndag 29 juni 2015

Återbrukstips




Jag gör det inte för att garnlagret är tomt. Ibland gör jag det för att det är ett välkommet avbrott i stickandet eller virkandet, ibland för att jag behöver just det garnet till ett speciellt projekt. Och jag blir bättre och bättre på att slakta maskinstickat. Om du, liksom jag står och pillar för att hitta rätt sätt att öppna igenstickade potatispåsar till exempel, kommer du att fatta precis hur du ska fixa den effektivaste slakten i fortsättningen.

Leta i ändan av sömmen rätt på en liten snodd som ser ut som den på den översta bilden. Den brukar vara insydd men det går vanligen ganska lätt att hitta den. Om du gillar att pilla kan du hitta in redan här för att bara dra i tråden och lösa upp hela sömmen. Annars klipper du av den lilla snodden så nära plagget du kan och drar isär de olika delarna lite. Då kommer tråden som sytt ihop plagget att bli synlig och det är bara att fortsätta att dra i den. Det är faktiskt mycket enklare än att återbruka handstickat där en vanligen får sitta och pilla upp vartenda enskilt stygn.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar