fredag 8 januari 2021

Att skilja agnarna från vetet

                                            






När en får stickade saker för att återbruka garnet vet en inte vad det är för garn plaggen är gjorda av. Det är oftast ganska bra att veta. Vad ska en då göra?

Det där med att elda på garn för att avgöra vad som är ull och vad som är syntetgarn fungerar inte så bra för mig, eftersom jag har så dåligt luktsinne. Efter eldning kan jag bara urskilja rent ullgarn för att det smular sig. Det är vanligt med blandningar av syntet och ull och då fungerar inte metoden om en inte kan utskilja ulldoften när garnet brinner. 

Därför blev jag glad när jag kom på tvättmaskinsmetoden. Den innebär att jag tvättar garnet i 40 grader. Syntetgarnet förblir krulligt medan ullgarnet rätar ut sig och filtar ihop sig i varierande grad beroende på ullmängden. Inför nästa gång jag tvättar garner måste jag bara komma ihåg en sak, att sortera ut de rena ullgarnerna först. De skapar stora klumpar som tar tid att reda ut. Det syns kanske inte så tydligt på den övre bilden men i det nedre vänstra hörnet finns en sådan klump.

Nu är i vilket fall allt sorterat. Det kommer att delas upp i lite större nystan som kanske får bli sockar och smånystan som blir till en restgarnsfilt eller kanske några virkade mormorsrutor för att få ihop till en annan typ av babyfilt. Jag har av en donator fått några färdigvirkade men de är inte tillräckligt många för att få ihop en hel filt. Här finns säkert material för att få ihop de rutor som saknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar