söndag 23 februari 2020

Nyheter på gång!



Det här har legat i pipelinen i flera år, att färga vitt ullgarn. Det är lite för stickigt att sticka vantar av så jag tänkte sticka och valka tofflor av det. Då är inte vitt den optimala färgen. När det så dök upp tre härvor till med vitt ullgarn med Sunes senaste garndonation tog jag tag i saken. Eftersom grönskan utomhus då hade försvunnit fick det bli en första test med att färga med kaffesump.

Det är mycket arbete med att först samla ihop nästan ett kilo kaffesump. Efter det är det en hel del arbete med att förbereda garnet inför färgningen. Sedan är det en del arbete med själva färgningen. Med tanke på allt arbete hade jag väl hoppats på lite starkare färg, men tofflorna kommer absolut att uthärda smutsen från golven bättre. När jag kommit till vägs ände, färdiga tofflor, lovar jag att visa hur de blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar