söndag 2 juni 2019

Semestern är räddad


Det är nog närmare ett år sedan de flesta av de här klänningsoken stickades färdigt och de här kjoldelarna syddes nästan färdigt. Symaskinen står i det av mina hem där jag bara bor på helgerna och visserligen har den gått på högvarv vissa helger, för att sy kaffefilter, men de här lite mer tidskrävande projekten har blivit liggande.

Det första tidskrävande arbetet är pussla ihop rätt ok med rätt nederdel. Då kan en bland finna att det finns ett annat tyg som passar bättre till et visst ok eller att ett garn i en annan färg skulle passa bättre till en redan färdigsydd kjoldel. Det sinkar förstås processen.

Efter det går det lite snabbare sedan jag konstaterat att det faktiskt fungerar att sy ihop delarna med hjälp av symaskinen. I beskrivningen till klänningen stod det att delarna skulle sys ihop för hand vilket jag också gjorde med de första. Men det är det slut med nu.

Det sista tidskrävande är att leta fram passande knappar och att sedan sy i dem. Lat som jag är föredrar jag knappar med bara två hål. För det mesta blir jag väldigt nöjd med resultatet. Vill du se hur de färdiga klänningarna kan se ut finns det bilder på dem här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar