torsdag 14 juni 2018

Superenkel nättunika


Projektet "sticka upp allt garnet på bottenvåningen innan jag hämtar nytt garn från övervåningen" har helt havererat. Jag har till och med börjat fuska. Jag bär tillbaka garn till övervåningen.

Det började med en längre resa där jag tänkte att jag skulle prova att sticka en kasse av Tant Koftas bomullsgarn. Det har länge stått på "måste stickalistan". Sedan var det kört. Jag fastnade i "kasseträsket".

När en handfull kassar var stickade fick jag för mig att jag skulle variera mönstret samtidigt som ögon föll på mina illgröna stickor i storlek 20 mm. De borde bli perfekta att sticka en nätkasse av. Men den rektangel jag gjort visade sig vara alltför töjbar för att fungera som kasse så det fick bli en nättunika istället. Nu sitter jag fast i "nättunikaträsket" och garnet går i strid ström från övervåningen till bottenvåningen.

Den bruna och den gröna tunikan är stickad i Tant Koftas garn. Den bruna är i originalfärg och den gröna är färgad med ett säkert  minst 15 år gammalt paket textilfärg som fanns i gömmorna. Till den ljusa tror jag att det är Gerds garndonation som har bidragit med garnet. På de gröna stickorna sitter just nu en i handspunnet ullgarn från A men på ritbordet finns också några randiga med i huvudsak Tant Koftas garn. Det finns kanske 18 kilo kvar av det så jag kan hålla mig kvar i det här träsket väldigt, väldigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar